La Souk, in Marrakech














Am lasat in urma, intr-una din dimineti, La Ville Nouvelle din Marrakech si am petrecut, impreuna cu simpaticul ghid Amor, cateva ore in Medina, zona istorica a orasului.


Inca de la inceput am intrat intr-un labirint fara sfarsit: bazarul marocan, numit Souk. De aici poti cumpara orice: de la condimente pana la pantofi de piele. Trebuie sa tii cont de o singura regula: in Souk totul este negociabil! Aici este locul perfect pentru testarea abilitatilor de negociere. Am obtinut si eu un pret bun pentru doi magneti de frigider si un sal.


Nu toata marfa din Souk e de calitate buna, ne-a atras atentia Amor inca de la inceput. Ne-a spus asta ca sa fim atenti atunci cand ne decidem sa cumparam ceva pentru ca el nu poate sa intervina intre noi si vanzator in timpul negocierii... el trebuia sa mai calce pe acolo si in zilele urmatoare, nu putea deci sa-si faca dusmani... Asa ca am stabilit impreuna un cod secret: daca isi punea ochelarii de soare pe cap era semn ca marfa nu e de calitate.


Amor a avut grija de noi. Pentru gusturi si senzatii 100% marocane si de calitate ne-a dus la Herboriste du Paradis, un boutique foarte frumos. Aici am gasit toate licorile si ingredientele din povestile cu zane si vrajitoare. De la cele vechi si antice - pielea de sarpe mi-a ramas in minte - folosite in trecut pentru prepararea potiunilor vrajite, pana la cele de actualitate. La boutique-ul desprins din povesti mi-am cheltuit toti banii si m-am mai si imprumutat. Farmacistul a prezentat atat de frumos incat la final am ajuns la concluzia ca am cumparat cam tot ce ne prezentase... in acele clipe mi se parea ca sufeream toate bolile pamantului sau daca nu le aveam eu, sigur stiam pe cineva care le avea... Astfel, am plecat incarcata cu: sapun cu ulei de argan pentru piele sensibila, esenta de flori de portocale impotriva durerilor de cap, crema mentolata pentru masajul gatului intepenit, inhalant suferinzi de sinuzita, ceai pentru slabit (foarte scump! cel mai scump!), bureti pentru scrubbing.


Fiecare astfel de boutique din Souk se mandreste cu o reteta secreta, o combinatie secreta de 35 de condimente pentru prepararea mancarurilor cu gust 100% marocan. Se numeste Ras El Hanout. Am cumparat si eu, normal, pentru mine si pentru toate fetele mele... Primele feedback-uri primite nu sunt pozitive. Am testat eu acum cateva zile pe aripioare de pui si Craiul a strambat din nas. Iar Beatrice era sa doarma la usa peste noapte, sotul ei neintelegand ce e miroase in asemenea hal la ei in bucatarie. Si inca nu se apucase de gatit.


Ridicandu-mi privirea de la standurile colorate cu fel de fel de suveniruri nu am putut sa nu observ cat de sarac e orasul vechi. Traditia islamica spune ca locuintele, numite Riad, trebuie sa arate cat mai simplu. Fara geamuri orientate spre stradutele inguste, fara semne care sa ateste in vreun fel situatia financiara a celor ce locuiesc in spatele zidurilor inalte. Astfel, cred ei, interesul persoanelor rau intentionate scade. Dar acele zidurile inalte cu aspect saracacios pot ascunde in spatele lor si adevarate comori: locuinte relaxante, intime si primitoare.


Un lucru e cert. In Souk viata e originala. Condimentata si colorata.


Fotografii: Evelina Buciu si Mohamed Kamal.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

© Mademoiselle Oui, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena